SEO zelf doen

SEO zelf doen

Voor het laatst bijgewerkt:

SEO zelf doen is beslist een goed idee. En SEO biedt enorme kansen. Want zeg nou zelf: als je van plan bent iets te kopen, wat doe je dan? Gebruik je dan de zoekmachine van Google of gebruik je de zoekmachine van Facebook?

Je antwoord op deze vraag vertelt het verhaal: met SEO bereik je mensen die zelf al bedacht hebben dat ze iets willen kopen. Deze mensen zijn veel verder in het aankoopproces dan mensen die je bereikt via de social media. Daarom is SEO zo interessant.

SEO zelf doen

SEO is iets dat je uitstekend zelf kunt doen. Lees deze pagina eens door een kijk eens wat je nog niet gedaan hebt en dat je wel zou kunnen doen. Voer dat daarna uit en kijk eens wat er gebeurt!

Maar wat is beter: SEO zelf doen of uitbesteden?

Wat is beter: SEO zelf doen uitbesteden? Dat hangt van jou af. SEO zelf doen vraagt tijd en energie van je want je moet dingen doen en je moet dingen leren. Maar is het moeilijk om SEO te leren? Ik vind dat het meevalt, maar het vraagt wel doorzettingsvermogen van je.

Als je SEO gaat uitbesteden, dan hoe je minder te doen en minder te leren. Maar het is niet zo dat je dan helemaal niets hoeft te doen. Want een blog met boeiende blogposts is essentieel om je website te laten stijgen. En in die blogposts moet jouw vakkennis verwerkt zijn. Dus als je SEO gaat uitbesteden zul je toch nog moeten schrijven. Je hoeft dan alleen je teksten niet zelf te optimaliseren.


Wat betekent SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization: gevonden worden via de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn gratis zoekresultaten. Je hoeft je tegenwoordig nergens meer aan te melden om gevonden te kunnen worden via de organische zoekresultaten. 

Je gaat je website inrichten op een manier waardoor je pagina’s gevonden kunnen worden door mensen die zoekmachines gebruiken.

Omdat je je nergens aan hoeft te melden zou je denken dat je “vanzelf” gevonden wordt, maar dat is niet zo. Voor je website wordt aangeboden moeten er eerst een heleboel antwoorden op zoekopdrachten op staan.

En hier komt het belang van een blog om te hoek kijken. Om gevonden te worden via de organische zoekresultaten moeten er op je website antwoorden staan op vragen die mensen aan de zoekresultaten stellen.

SEO zelf doen

Het doel van SEO is dus mensen naar je website trekken. Het plan is dat je website vanzelf klanten gaat aantrekken.

Realiseer je ook vooral dat je het doel is om klanten aan te trekken en niet om iedereen aan te trekken. Dat moet je voortdurend in gedachten houden, want het is helemaal niet zo moeilijk om hoog te scoren in de zoekresultaten. Maar daar heb je niets aan als je niets te bieden hebt aan de mensen die je daarmee aantrekt, waardoor ze ook geen klant kunnen worden.

In de ideale situatie zorgt SEO dat er vanzelf klanten naar je website komen. Maar dat lukt alleen als je het aantal onderwerpen waar je over schrijft beperkt en precies over die onderwerpen gaat schrijven waarin je klanten geïnteresseerd zijn.

SEO zelf doen

De basis van SEO: SEO leren voor beginners

Als je een huis gaat bouwen dan begin je niet met de inrichting, maar de fundamenten. Zo is dat met SEO ook. Begin met een goede basis te leggen.

Een goede basis betekent met de hosting van je website. Het kan lijken alsof het niet uitmaakt welk hostingbedrijf je kiest, maar in werkelijkheid kan je succes staan of vallen met de kwaliteit van je hosting.

Google Search console

Daarna ga je je website in orde maken. Als je wilt dat je website presteert, dan moet je weten wat je doet. Je hebt daarom statistieken nodig. Mensen denken dan vaak aan Google Analytics. Ik denk daar ook aan, want Google Analytics is een uitstekende informatiebron.

Maar anderzijds, jij moet die informatie er wel uit kunnen halen. En dat is niet simpel. Integendeel, er staat daar zoveel informatie dat Google het nodig heeft gevonden cursussen te maken over hoe het werkt en waar je alles kunt vinden. Als jij net begint met je website dan vind ik het wel veel gevraagd dat je eerst cursussen moet gaan volgen om je statistieken te kunnen begrijpen.

En bedenk ook: Analytics kan je alleen informatie geven als die informatie in Analytics staat. En die is er nog niet als je net met je website begint.

Is dit jouw situatie? Dan mag je van mij nog wel even wachten met Google Analytics. Maar wat je nu beslist wel nodig hebt is Google Search Console. Want in Google Search Console kun je zien of er iets niet in orde is met je website en op welke zoektermen je website wordt aangeboden en hoeveel mensen vanuit de zoekresultaten naar je website gaan. Hier staat hoe je je website gemakkelijk met Google Search Console kunt verbinden.


Broodkruimelpad maken

Nu ga je een broodkruimelpad maken. Broodkruimels zijn erg fijn voor de oriëntatie van je bezoekers. Maar dat niet alleen: Google volgt ze ook waardoor hij alles op je website beter kan vinden. Hier vind je een handleiding voor dummies.


Zoekveld op je website

Vervolgens zorg je voor een zoekveld op je website. Maar dat niet alleen, je gaat de zoekopdrachten op je website ook bijhouden in Google Analytics zodat je de zoektermen die mensen je hierdoor aanreiken kunt verwerken in je artikelen.


Snelheid van je website

Snelheid van je website is belangrijk, want bezoekers zijn ongeduldig. En dat weet Google. Daarom kom je met een trage website nooit hoog. Hierbij komt ook weer het belang van goede hosting om de hoek kijken. Goede hosting helpt bij het verminderen van de laadtijd van je website.

Het komt er eigenlijk op neer dat als Google kan kiezen tussen 2 gelijkwaardige websites, hij de snelste website bovenaan plaatst. Omdat het best een klus is om je website meerwaarde te geven t.o.v. andere websites in jouw branche, is het handig om er in elk geval voor te zorgen dat je website razendsnel is.


AMP of Accelerated Mobile Pages

En dan zet je AMP op je website. Dat is een supersnelle gestripte versie van je website waarbij alles wat niet echt noodzakelijk is verwijderd is. Deze speciale gestripte versie van je website wordt getoond in de mobiele zoekresultaten zodat het allemaal lekker snel gaat.

Bekijk de AMP-versie van je website heel erg goed, want doordat je website gestript wordt verdwijnen er allerlei zaken die niet nodig zijn om de pagina te lezen, maar die wel nodig zijn voor conversie. Denk aan de zijbalk, denk aan inschrijfformulieren etc.

En omdat conversie nou toevallig wel de reden is waarom jij een website hebt, moet je daar oplossing voor vinden.

Hoe zet je AMP op je website

Benodigde tijd: 5 minuten.

AMP op je website zetten

  1. Ga in de zijbalk van je website naar de plugins

    Kies voor “Nieuwe plugin”

  2. Zoek naar AMP

    En installeer de official AMP plugin

  3. Ga in de zijbalk naar AMP

    Hier vind je welke versies van AMP je kunt gebruiken met jouw theme.

  4. Vink aan dat je AMP op berichten wilt zetten

    Niet op je dienstenpagina’s, want dan heb je nog minder mogelijkheden voor conversie en dienstenpagina’s worden sowieso zelden aangeboden in de zoekresultaten.

Er is ook een tabblad “Analytics” met een ingewikkeld verhaal over hoe je Analytics op AMP zet. Wat mij betreft mag je dat nog even negeren. AMP is nog nieuw en heel erg gestript. En voor Analytics moet je toestemming vragen aan je bezoeker. Toestemming vragen over Analytics is een horde waar ik nog geen oplossing voor heb kunnen vinden.

Doe het zelf SEO

SEO handleiding voor beginners

En dan ben je klaar voor het echte werk.

Snel bovenaan met rich snippets

De makkelijkste manier om direct helemaal bovenaan in Google te komen is een soort hack die Google bedacht heeft. Die hack lijkt wel gemaakt voor dummies die niets over SEO weten maar die alles over hun vak weten. En misschien heeft hij dit echt speciaal voor jou bedacht!

Hoe kom je snel bovenaan?

Google heeft bedacht dat hij jou een mogelijkheid moet bieden om op basis van de kwaliteit van je teksten direct bovenaan te komen. Ook als je niets over SEO weet. En hij bied je daar een paar verschillende manieren voor aan.

FAQ snippets

Je kunt de zoekresultaten hacken met een FAQ-snippet. Dan geef je een beknopt maar helder antwoord op een veelgestelde vraag in jouw vakgebied. Hier vind je hoe je die FAQ snippet maakt.

Maak een instructie

Of je hackt de zoekresultaten met een instructie. Dan moet je een uitstekend stappenplan schrijven waardoor lezers precies weten wat ze moeten doen en hoeveel tijd dat neemt. Die instructie zet je in een speciaal “how to” blok. Hier lees je hoe je zo’n instructie maakt.

Answer box

Schrijf een fantastisch antwoord voor een anwer box. Hier kun je lezen hoe ik dat heb aangepakt.

En het maakt nu niet uit welke je kiest, je kunt met allemaal ineens helemaal bovenaan staan. Dit zijn bijzonder haalbare manieren om heel hoog in de zoekresultaten te komen zonder dat je ook maar iets weet over SEO. Je hoeft alleen maar veel over je vak te weten. Zo zou je dus zo’n hack moeten doen. Hiermee kun je ineens naar boven springen op een manier waarmee je mensen heel goed helpt en die Google enorm waardeert.

Zoekmachine optimalisatie voor dummies is dus makkelijker dan je denkt!


SEO voor dummies

Zelf SEO doen

Dan zijn er ook nog andere manieren waar je niet zo snel aan zult denken.

Google maps

Zet jezelf op de kaart ofwel zet jezelf op Google Maps. Kijk even naar het voorbeeld hieronder. Ik zoek naar een life coach in Heiloo (dat is mijn woonplaats) en voor deze zoekopdracht krijg ik rijen zoekresultaten. Maar daarboven staat een kaartje met daarop en daaronder een paar life coaches.

De websites van die life coaches staan ergens verstopt in die rijen zoekresultaten en die zou ik waarschijnlijk niet gevonden hebben. Maar nu vind ik ze wel, want ze staan boven de zoekresultaten.

Voor deze kans hoef je geen letter op je blog te schrijven, je krijgt deze mogelijkheid zomaar cadeau van Google. Maar je moet wel een Google mijn bedrijf pagina aanmaken.

Verder moet je er natuurlijk rekening mee houden dat je daar niet in je eentje zult staan. Je concurrenten staan er ook. Zorg dus dat je opvalt door reviews te verzamelen op Google maps. Want dan krijg je sterren bij je naam en dan val je meer op. Als je een lokaal bedrijf hebt moet je beslist een “Google mijn bedrijf” pagina aanmaken.


Snel bovenaan in Google: LinkedIn Pulse

Je kunt ook nog overwegen om een artikel niet op je eigen blog te zetten, maar op LinkedIn Pulse. LinkedIn is een enorme website. Een heel erg grote website doet het vaak beter dan een kleine website. Daarom is het makkelijker om hoog in de zoekresultaten te komen als je een artikel op LinkedIn Pulse schrijft.


Snel bovenaan in Google: adverteren

Als laatste van de snelle manieren om hoog in Google te komen noem ik adverteren. Adverteren is geen SEO, dat is SEA. En SEA is een afkorting van Search Engine Advertising.

Ik noem dit als laatste omdat adverteren de duurste manier is en meestal niet de effectiefste manier om klanten te krijgen. Hoe persoonlijker een contact is, hoe groter de kans is dat zo iemand je klant wordt. Je kunt wel heel gericht adverteren, maar zeker als je op concurrerende zoektermen wilt adverteren is dit niet goedkoop.


Wat je niet moet doen

Iedereen lijkt wel op zoek naar zo’n hack, maar meestal kiezen mensen een soort hack waar mensen niets aan hebben en die Google helemaal niet waardeert. Daarom hier ook een lijstje met dingen die wel vaak gedaan worden, maar die je beter niet kunt doen.

Gastbloggen

Gastbloggen: op zich is gastbloggen niet door Google verboden, maar hij heeft er wel een paar regeltjes bij bedacht waardoor het je nauwelijks iets oplevert.

  • Meestal doe je dit om links naar je eigen website te verwerven en dat is nou juist waar Google bezwaar tegen heeft.
  • Of je plaatst dezelfde tekst op je eigen website en op het gastblog, vanuit de gedachte van “zoveel mogelijk verspreiden”. Vergeet dat maar, je creëert daar alleen dubbele content mee die niets toevoegt aan het web.

Wat Google vindt van gastbloggen voor links

Denk vooral niet dat dit jammer is, want je hebt er ook niet zoveel aan als je je beste content plaatst op een ander blog dan je eigen blog. Het is veel beter voor jou als je eigen blog heel hoog in de zoekresultaten komt.

Foute links plaatsen

Iets anders dat vaak voorkomt maar dat je niet moet doen is foute links plaatsen. En je moet ook niet aan anderen vragen om links naar jouw website te plaatsen om de verkeerde redenen. Zulke links zijn niet nodig en ze doen je website schade.


Handleiding SEO

seo zelf doen - content

SEO cursus voor beginners

Je moet dus iets doen: je moet uitstekende content maken!

Alleen pagina’s waarop je je diensten beschrijft is niet genoeg. Google heeft er geen speciaal belang bij om jouw dienstenpagina’s hoog in de zoekresultaten te plaatsen. Hij heeft natuurlijk liever dat je daar een advertentie voor plaatst.

Maar veel belangrijker: zoekopdrachten zijn meestal van mensen die op zoek zijn naar informatie en niet over diensten. En daarom heb je teksten nodig waarin je antwoorden zet op informatieve zoekopdrachten.

Belang van een blog

Hier heb je een blog voor nodig. Als je een WordPress website hebt, dan kun je heel gemakkelijk een blog instellen. Hier kun je lezen hoe je een blog instelt. En dan ga je op je blog vragen over jouw onderwerp beantwoorden. Vragen die mensen aan de zoekresultaten stellen kun je vinden op Answerthepublic

Stel op Answerthepublic de taal in waarin je gaat schrijven en vul een trefwoord in. Dan zul je zien dat de vragen eruit rollen. Als je die vragen even bekijkt, dan is het gelijk zonneklaar voor je dat de antwoorden op dit type vragen niet op je diensten pagina’s staan. 

Het zijn vragen naar informatie: “Wat is dit?” en “Hoe moet dat?” Om gevonden te worden via de organische zoekresultaten moeten de antwoorden op dit type vragen op jouw website staan.

Voor het laatst bijgewerkt:

Review van Site structuur optimaliseren

… Ik krijg precies de informatie die ik nodig heb, Judith legt alles helder en geduldig uit en ze heeft een hele praktische, haalbare aanpak van SEO.

Het is super om zo hulp op maat te krijgen.

Fenny Brandsma, Tekstpaleis
Fenny Brandsma

Antwoorden op zoekopdrachten

Om gevonden te worden is het dus nodig om antwoorden op zoekopdrachten te geven. Deze antwoorden mogen niet te kort zijn. Je blogposts moeten uit minimaal 300 woorden bestaan. Blogposts die uit minder woorden bestaan neemt Google niet helemaal serieus.

Schrijf daarom blogposts van 300 woorden of nog liever: meer. Maar spin je teksten ook weer niet eindeloos uit met als enig doel meer dan 300 woorden te produceren want daardoor worden je teksten onleesbaar en oninteressant. En dan hebben ze niet de kwaliteit die Google wil aanbieden.

Uitstekende antwoorden op zoekopdrachten

Gewone antwoorden op zoekopdrachten zijn niet genoeg, het moeten uitstekende antwoorden zijn. Google heeft er, net als ieder ander bedrijf, belang bij om z’n klanten tevreden te stellen. En z’n klanten zijn de mensen die de zoekopdrachten plaatsen. 

Hij wil deze mensen de beste antwoorden voorschotelen. Als je wilt dat jouw antwoord daarbij zit, dan moet je dus uitstekende kwaliteit leveren. 

In 2011 heeft Google een lijstje gepubliceerd waarin hij vertelt wat hij onder kwaliteit verstaat. Over dat lijstje heb ik een serie geschreven. Hier kun je die serie vinden


SEO zelf doen: concurrentie

Jij bent niet de enige die bovenaan Google wil staan. Je hebt concurrentie. Concurrentie op het web bestaat niet alleen uit concurrerende bedrijven. Concurrentie op het web heb je van iedereen die iets over jouw onderwerp geschreven heeft. 

Concurrentie met jezelf

Maar nog erger: op het web concurreer je niet alleen met anderen, maar ook met jezelf. Want naarmate je blog groeit, staan er steeds meer pagina’s op je website die allemaal over dezelfde zaken gaan. 

En Google moet dan kiezen welke van je pagina’s en blogposts het beste past bij de zoekopdracht. Dat kan soms moeilijk voor hem zijn, daarom moet je ‘m daarmee helpen door één blogpost te schrijven die duidelijk en opvallend veel meerwaarde heeft. En dan zorg je ook dat je in je andere blogposts naar die ene blogpost verwijst. Dan weet Google wat hij moet kiezen als hij twijfelt. Zo’n opvallende blogpost waar je veel links naartoe plaatst noemt men een Cornerstone.

Slug en titel

Niet alleen de inhoud van je blogpost is belangrijk. Ook de slug en de titel geven informatie aan Google waardoor hij weet waar je blogpost over gaat. 

De slug is het deel van de URL dat uniek is voor die ene blogpost. Zoals in dit voorbeeld:

URL: virtueelpresent.nl
Slug: /seo-zelf-doen/

Als je blogpost over één onderwerp gaat (en zo zou het moeten zijn) dan is het logisch dat het onderwerp van je blogpost in de titel staat. Zorg dat het belangrijkste woord voor aan staat. WordPress maakt daar een slug van en daar het onderwerp van je blogpost dan vanzelf ook in. 

Focus zoekterm

De focus zoekterm is de term waar je op gevonden wilt worden. Dat is een woord of een klein zinnetje. 

Denk eraan dat het niet een verzameling verschillende woorden is waar je allemaal graag op gevonden wilt worden. Als je graag wilt dat je blogpost op meer verschillende zoektermen gevonden wordt, dan is het aan te raden Yoast Premium te kopen. Met Yoast Premium kun je optimaliseren voor verschillende zoektermen tot een maximum van 5.

De focus zoekterm moet een term zijn die door mensen gebruikt wordt als ze gaan zoeken. Of een zoekterm ook echt gebruikt wordt kun uitzoeken op de website van Neil Patel. Daar kun je het zoekvolume vinden. Als je daar ziet dat het zoekvolume nul is, kijk dan of hetzelfde kunt zeggen in andere woorden.  


Het is een goed idee om de Yoast SEO plugin te installeren, want die analyseert je tekst. Hierdoor kun je gemakkelijk voorkomen dat je een zoekterm te vaak of niet vaak genoeg gebruikt. En hoe groter je blog is, hoe meer voordeel je hebt van Yoast Premium.


Bloggen betekent schrijven

Een blog betekent dat je moet schrijven. Op je blog zet je artikelen die je diensten ondersteunen. Ze moeten dus rechtstreeks te maken hebben met je diensten. Als je niet van schrijven houdt, dan kun je hier beter niet aan beginnen want je moet heel vaak schrijven om een groot blog op te bouwen.

Realiseer je hierbij altijd dat je voor mensen schrijft en niet voor zoekmachines!

Spelling is hierbij ook belangrijk. Maar lees vooral ook even het artikel over samengestelde woorden en SEO, want Google doet dat niet goed en daar moet je rekening mee houden bij het schrijven van je teksten.

SEO zelf doen: hoe lang duurt het?

In het begin, als je begint met het opbouwen van je blog merk je dus helemaal niets. Je artikel wordt misschien zelfs helemaal niet eens aangeboden in de zoekresultaten.

Het kan gewoon een poosje duren voor je zichtbaar wordt. Denk dan niet direct dat er iets fout is, want het is normaal dat het een poosje duurt voor je zichtbaar wordt. Hier kun je meer over lezen in het artikel SEO resultaat, wanneer zie je dat?


SEO voor beginners

Waarom categorieën en tags gebruiken voor SEO?

Je moet je realiseren dat we het wel hebben over een website die gevonden wordt in de zoekresultaten, maar dat is eigenlijk onzin. In werkelijkheid staat er alleen een enkele pagina of blogpost in de zoekresultaten.

Mensen vinden dus een pagina of blogpost in de zoekresultaten, die klikken ze aan en dan komen ze op je website. Ze lezen je pagina of blogpost en zijn geïnteresseerd in méér. Dat is natuurlijk fijn, maar dan moeten ze wel meer kunnen vinden.

Interne navigatie ondersteunen

Zonder categorieën en tags is het behoorlijk moeilijk om een groot blog te doorzoeken. Categorieën en tags brengen structuur aan en hoe groter je blog is, hoe belangrijker een goede indeling in categorieën en tags wordt.

Dan moet je die categorieën en tags natuurlijk wel zichtbaar bij je artikelen laten staan. Ze ondersteunen de interne navigatie op je website maar als je webdesigner ze onzichtbaar maakt, dan kunnen ze die functie niet vervullen.

Het zijn extra pagina’s

Realiseer je daarnaast ook dat categorieën en tags pagina’s zijn. Het zijn geen gewone pagina’s: het zijn bijzonder informatieve pagina’s. Als je je artikelen strak indeelt in categorieën en tags, dan creëer je daarmee uiterst informatieve pagina’s die over een specifiek onderwerp gaan. Deze informatieve pagina’s kun je ook aan de index aanbieden en dan kunnen ze ook in de zoekresultaten komen.

Soms zie ik dat mensen een heleboel tags toevoegen aan hun blogposts. Ik heb een keer gevraagd aan iemand waarom ze dat deed. Het bleek toen dat ze dacht dat tags zoektermen zijn en dat je daarom voor iedere term waarop je gevonden wilt worden een tag toe moet voegen. En dat je ook voor iedere variant van die zoekterm een tag zou moeten aanmaken.

Zo is het niet en doe dit ook vooral niet! Het enige dat je dan doet is een heleboel duplicate content creëren en dat is dan ook nog dunne content. Dat doet niets goeds voor je website.

Google kijkt er ook naar

Categorieën en tags hebben eigen linkjes bij je artikelen staan, tenzij je ze weg haalt. Doe dat maar niet, want Google volgt die linkjes ook. En dan vindt hij nog veel meer artikelen die je geschreven hebt en daar heb je belang bij.

En een artikel over site structuur waar je veel aan kunt hebben is het artikel over het optimaliseren van categorieën.

Onderwerpen voor je blog

Zoals ik eerder zei: begin gewoon met vragen die aan de zoekmachines gesteld worden te beantwoorden. Die vragen kun je vinden op answerthepublic.com. Begin eens met het onderwerp van je website in te tikken en kijk dan eens wat mensen aan de zoekmachines vragen.

Dat zijn vaak heel simpele vragen en die zouden best eens een veel lager niveau kunnen hebben dan je verwacht. Toch is dit het wat mensen willen weten.

Zorg dat je geen jargon gebruik in je teksten want dan trek je alleen collega’s en concurrenten aan. Schrijf op het niveau van een 12-jarige. Ook als je ervan overtuigd bent dat jouw bezoekers een veel hoger niveau hebben.

Leesbaar schrijven

Op het Internet zitten mensen niet te wachten op jouw blog. Ze denken dat op je blog misschien het antwoord op hun zoekopdracht staat, maar dat moeten ze dan wel snel en gemakkelijk kunnen vinden, want anders zijn ze weer weg.

Zorg daarom dat je scanbaar schrijft. Breng alinea’s aan en zet kopjes boven die alinea’s zodat je artikelen gemakkelijk leesbaar zijn.

Dit zijn heel simpele dingetjes die niet over SEO lijken te gaan. Maar realiseer je dat Google meet hoelang mensen op je website blijven en op welke pagina’s ze lang blijven. En als je artikel niet leesbaar is of niet netjes is opgemaakt, dan zijn je bezoeker zo weer weg. En als je bezoekers snel weer weg gaan, dan stuurt Google minder bezoekers. Deze simpele dingetjes gaan daarom wel degelijk over SEO.

Kwaliteit van content

De teksten die je op je website plaatst moeten oorspronkelijk en uniek zijn: ze mogen nergens anders op het web voorkomen. Je moet ze daarom zelf schrijven. Dat is een flinke klus en de verleiding kan groot zijn om hiermee te sjoemelen. Maar echt, dat levert je niets op.

Bezwijk ondertussen vooral niet voor de verleiding om je teksten ook op een ander blog te gaan plaatsen vanuit de gedachte “zoveel mogelijk verspreiden”, want echt, Google weet je wel te vinden. Als je teksten niet scoren op je eigen blog verbeter je blog dan. Door je teksten dan ook nog op een ander blog te plaatsen verslechter je de situatie.

SEO zelf doen: aanklikbare links

Aanklikbare links zijn knooppunten op het web. Via aanklikbare links kun je van de ene website naar de andere website gaan. Het is de bedoeling dat je links plaatst zodat geen enkele webpagina een eindpunt op het web is.

Ankerteksten

Een aanklikbare link is een URL die is vastgemaakt aan een tekst. Die tekst heet een ankertekst. Een goede ankertekst vertelt aan mensen waar ze naartoe gaan als ze op de link klikken. En hij geeft ook informatie aan Google. Geef je links daarom goede ankerteksten mee.

SEO zelf doen: de details

Denk ook aan dingen als datumarchieven in de zijbalk. Datumarchieven kunnen heel zinvol zijn, bijvoorbeeld als je een krant schrijft. Maar als je over je vak aan het schrijven bent en je schrijft tijdloze content (aanrader) dan hebben datumarchieven geen toegevoegde waarde. Maar door dat dingetje in je zijbalk te zetten, maak je wel een heleboel pagina’s.

En wat doe je met een datum bij je blogposts? Haal je die weg of laat je ‘m staan? En waarom kies je daarvoor?

Dit zijn kleine dingetjes, maar alle kleine dingetjes samen creëren het resultaat

SEO zelf doen

Als je dit allemaal doet dan kom je beslist heel ver. Natuurlijk is er nog meer, SEO is een proces dat altijd doorgaat. Je moet het dus bijhouden. Dus ga nu naar het blog waar de nieuwste SEO tips staan.


Voor het laatst bijgewerkt:

seo voor dumies

SEO voor dummies

Schrijf je hier in voor gratis tips.

Home » SEO beginners » SEO zelf doen

Auteursrecht kopafbeelding: Kishore Singh.